חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בוקרשט – מידע לדתיים

העיר בוקרשט הפכה בכמה העשורים האחרונים ליעד פופולארי ביותר בקרב הישראלים. המחירים הזולים, הטיסות הנוחות והשפע שמציעה העיר הפכו אותה לאטרקטיבית לתיירים מכל העולם בכלל, ומישראל בפרט. אבל אנחנו נתמקד בזווית היהודית של העיר, בהיסטוריה של העם היהודי בבוקרשט, וכיצד יכול גם הציבור הדתי לבקר בעיר. מה כדאי לראות, היכן ניתן להתפלל ולאכול וכל המידע הרלוונטי אודות העיר בוקרשט לדתיים. 

הקהילה היהודית בבוקרשט מאז ועד היום

לפני מלחמת העולם השנייה, חיו ברומניה קרוב ל900 אלף יהודים, הקהילה הייתה תוססת ודומיננטית ותפסה מקום מכובד בכלכלה ובמשק של המדינה. לאחר השואה, שרדו פחות ממחצית היהודים אשר חיו ברומניה, רק כ400 אלף נותרו בחיים. רוב היהודים ששרדו את השואה, עלו לאחר מכן לארץ. אלו שנשארו, סבלו קשות מידו האכזרית של הרודן צ'אוצ'סקו. הספירה הרשמית של הקהילה היהודית ברומניה נערכה לאחרונה בשנת 2011, ובה נרשמו בסך הכל 3271 יהודים בכל המדינה. המספרים האמיתיים קרוב לוודאי גבוהים יותר, שכן חלק מהיהודים החיים במדינה אינם רשומים במסגרת הקהילה.

הקהילה היהודית בבוקרשט

הקהילה היהודית בבוקרשט הינה קהילה סגורה ביותר, ואיננה מזמינה אורחים ומבקרים להצטרף או אפילו לבקר. את התנהלות הקהילה מאפיינת חשדנות תמידית. בולט במיוחד הוא חוסר שיתוף הפעולה בין הקהילה היהודית לשליחי חב"ד העושים עבודתם נאמנה בעיר בארגון אירועי חג וכדומה.

בתי כנסת בבוקרשט רומניה

בעבר היו מפוזרים ברחבי רומניה לא פחות מ1550 בתי כנסת. כיום עומד מספרם על 81 בלבד, כאשר בבוקרשט נותרו רק שישה, כשבפועל רק בודדים פעילים כיום. 

בית הכנסת המרכזי ביותר בעיר בוקרשט הוא "בית הכנסת הכוראלי". המבנה המרשים הזה נבנה לראשונה לפני קרוב למאתיים שנה, אך שופץ לחלוטין בעשור האחרון. הבניין מפואר ביותר מבחוץ, וקירותיו הפנימיים מעוטרים שלל ציורי קיר שאי אפשר להישאר מולם אדישים. בדומה לבתי כנסת רפורמיים אחרים, יש בו מקום לעוגב ולמקהלה. מכאן גם נגזר שמו – כוראלי משמעותו "עם המקהלה". כיום הוא משמש כבית כנסת אורתודוקסי. בשבתות ובחגים הסגנון בו הוא סגנון אשכנז.  בעבר הייתה עזרת הנשים בבית הכנסת הכוראלי בקומה השנייה, אך בשנים האחרונות שונה הדבר והועמדה מחיצה לטובת עזרת הנשים בקומה הראשונה. הסיבה המרכזית הייתה גילן של חלק מהמתפללות, שהקשה עליהן את הטיפוס במדרגות. המקום מתהדר ברשימה מכובדת של מנהיגים ואישים שהתארחו בו, דוגמת גולדה מאיר, מנחם בגין, יצחק שמיר, שמעון פרס ובנימין נתניהו. 

אופציה נוספת לבית כנסת פעיל, הוא בית הכנסת "ישועה טובה". זהו למעשה בית הכנסת המנוהל על ידי שליחי חב"ד בעיר, וממוקם בצמוד למשרדי בית חב"ד. בית הכנסת הזה היה למעשה הוותיק ביותר בעיר, והיה סגור לא פחות משבעים שנה, עד ששופץ על ידי אנשי חב"ד. לדברי מנהלי בית הכנסת, ניתן למצוא במקום שלושה מניינים כל יום. מבקרים שהיו מספרים שלא באמת בכל המקרים זה כך. מה שכן, בתפילת השבת מלא בית הכנסת לרוב עד אפס מקום.

שווה להזכיר גם את בית הכנסת "קהל גדול", על אף שזה איננו פעיל יותר. בית הכנסת המרשים הזה עמד בכיכר האחדות, אך נשרף על ידי פעילים אנטי יהודים בפוגרום של 1941. במקום בו עמד בעבר בית הכנסת, עומד היום קניון ענק. זהו אינו המקרה היחיד. בוקרשט עומסה חורבות ושרידים של מוסדות יהודיים ובתי כנסת שאינם קיימים עוד. למעשה, מספר המבנים שעודם פעילים ומשמשים את הקהילה היהודית בעיר, קטן משמעותית ממספר המבנים ההרוסים. אין ספק שתהילתה של הקהילה היהודית בבוקרשט היא נחלת העבר. באופן טבעי אחד מהדברים שנשארו, הוא בתי קברות יהודיים. כאלו תוכלו למצוא לא פחות משלושה ברחבי העיר בוקרשט. כיום חיים בעיר פחות מ3000 יהודים, כאשר רק כעשרה אחוזים מהם מתחת לגיל שישים. לא נרשמות בעיר חתונות יהודיות ועל כן סיכוי טוב שקהילה זו תדעך עם השנים עד שתתפוגג. 

אנדרטת השואה בבוקרשט רומניה

לא רחוק מארמון העם תוכלו לבקר באנדרטת השואה לזכר הקורבנות היהודים והצוענים. במרכז המקום מצוי חדר זיכרון אשר ממוקם עמוק באדמה, ואמור לדמות את המראה והתחושה של קבר אחים. בדפנות תוכלו לראות מצבות אותנטיות אשר הובאו לכאן מבתי קברות יהודיים. ברחבה החיצונית ניצב לו מוט ברזל עצום המתנשא לגובה של בניין שלם, ובשיא גובהו חרוטה המילה "זכור". היתרון בעמוד הזה הוא שניתן לראות אותו ממרחק רב, מה שעוזר לעיתים על מלאכת איתור האנדרטה, ובנוסף, הוא מושך תשומת לב רבה. 

בית חב"ד בבוקרשט רומניה

בית חב"ד בבוקרשט, בדומה לדומיו ברחבי העולם, הינו גוף מזמין ומקבל, פתוח כל העת לכל בקשה או צורך לכל יהודי המגיע לעיר.  גם המיקום שלו מרכזי ביותר, סמוך לכל המלונות המרכזיים והידועים של העיר, אל מול תחנת המטרו "פיאצה רומנה", אחד הכיכרות המרכזיים בבוקרשט. 

בית חב"ד בבוקרשט מעמיד כאמור לרשות המבקרים בית כנסת הממוקם בסמוך לו – בית הכנסת "ישועה טובה" (Yeshua Tova Synagogue) ושירותים רבים ונוספים. 

המקום מציע ארוחות כשרות במהלך היום – ארוחות בוקר וערב. כולל ארוחות בשריות.

ניתן לקנות בבית חב”ד בוקרשט: יין, לחמים, חלב, וחלות לשבת. עוף ובשר.

בבוקרשט גרים כ200 יהודים צעירים, רובם ככולם סטודנטים. מדי שבת עורכים בבית חב"ד סעודת שבת לכ40 מהם ומקריאים את פרשת השבוע. בנוסף מציין בית חב"ד אירועים מיוחדים בלוח השנה העברי ומשרת בין השאר משפחות יהודיות אשר עשו רילוקיישן לעיר. 

במקום פועלים גם גן ובית ספר יסודי לטובת הקהילה. 

אוכל כשר בבוקרשט

ברחבי העיר תוכלו למצוא לא מעט מסעדות כשרות. הקהל הישראלי המרבה לפקוד את העיר, הביא אחריו לא מעט מסעדות כשרות בהתאמה. סוג הכשרות ואופי ההקפדה שונים באופן טבעי ממקום למקום, ועל כן, אם ברצונכם להיות בטוחים, תמיד קיימת האופציה להזמין את ארוחותיכם דרך בית חב"ד. 

שאלות נפוצות של דתיים על בוקרשט

לא ממש. אבל בית חב"ד מחזיק חנות כשרה בו תוכלו לקנות מצרכים בסיסיים וגם עוף ובשר.

הכתובת של בית חב"ד בבוקרשט וגם של בית הכנסת "ישועה טובה" המנוהל על ידיו היא  Strada Tache Ionescu 9, București 010352, Romania

הארוחות הכשרות והסגורות שמציע בית חב"ד למכירה עולות 10 יורו לארוחת בוקר ו15 יורו לארוחת ערב.

בהחלט כן! בית חב"ד מציע שירות משלוחים לבתי המלון או הדירות בעיר. עלות המשלוח חמישה יורו.

בית הכנסת "ישועה טובה" בבוקרשט יכול להכיל עד כ150 מתפללים.

בנוסף לאפשרויות כשרות בעיר בוקרשט, חב"ד מציעה תפריט נרחב של מנות כשרות. הוסיפו מסעדות כשרות, בתי קפה כשרים וחנויות מכולת כשרות. בית חב"ד מתנהג גם כמטבח המציע ארוחות כשרות במקום. ניצלתי גם את העובדה שלפחות שני מלונות מציעים אוכל כשר במסעדות שלהם. בשנים האחרונות גדל מספר המסעדות והמלונות הכשרים בבוקרשט ובאזורים אחרים ברומניה.

בית הכנסת ידוע בשם "אמונה"

או מקדש האמונה, והוא מוסתר בבניין מתפורר בפינת קלעה מוסילור וסטראדה ליפסקאני, בלב בוקרשט. גיליתי את בית הכנסת, אך ידעתי מה אני מחפש: מצאתי אותו בצומת הדרכים של קלסה ומוסילסור, בין StrADA לליפסקולי, ליד ביבליאטק הלאומי דה פראנס.

בית הכנסת העתיק ביותר ביאסי הוקם בשנת 1834 באתר בו עמד בעבר מנזר

ובית הכנסת העתיק מסוגו ברומניה, בית הכנסת טרגו קוקולוי בבוקרשט, נמצא בבנייה מאז 1832. בית כנסת זה אחד המעוצבים העשירים במולדובה, ממוקם במרכז ההיסטורי של העיר, ברובע היסטורי עם היסטוריה עשירה. בית הכנסת, כמו בתי כנסת רבים שנמצאו כאן בעבר, נבנה במקור בטרגה CUCulini, אך הקומות היו בקומת הקרקע, מה שמלווה במסורת הנרחבת של בתי כנסת רבים או בתי חב"ד במרכז ומזרח אירופה. בעונת הגשמים סיירו גולדתרדן וחברתו ברומניה, בולגריה, הונגריה, יוון, פולין, איטליה, ספרד, צרפת וארצות הברית.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בבוקרשט מתחילה כאן

דילוג לתוכן